Preview

Путеводитель предпринимателя

Расширенный поиск

Восприятие предпринимателями влияния государства на развитие деловой этики: на примере Словакии

https://doi.org/10.24182/2073-9885-2020-13-2-152-175

Полный текст:

Аннотация

Авторы проводят критический анализ ответов респондентов из четырех фокус–групп, ориентированных на ту практику государства и государственных институтов, которая воспринимается предпринимателями в Словакии как неэтичная и тем самым негативно влияет на развитие деловой этики в этой стране. В статье рассматриваются два вопроса: во–первых, каковы причины критического отношения предпринимателей к государству как органу, ответственному за развитие деловой этики на макроуровне, и, во–вторых, какие конкретные виды деятельности государственных предпринимателей воспринимают как неэтичные с точки зрения развития деловой этики.

Об авторах

А. Ремишова
Университет Каменского в Братиславе
Словакия

Кандидат философских наук, профессор, Факультет Менеджмента

Братислава



П. Стачова
Университет Каменского в Братиславе
Словакия

Кандидат философских наук, доцент, Факультет Менеджмента

Братислава



А. Бохинска
Университет Каменского в Братиславе
Словакия

соискатель, Факультет Менеджмента

Братислава



Список литературы

1. Arend R.J. Ethics-focused dynamic capabilities: a small business perspective. Journal of Business Ethics. 2013. No. 1. Pp. 1–24.

2. Baláž V. Politická ekonómia slovenského kapitalizmu: inštitucionálna perspektíva [Political economy of Slovak capitalism: an institutional perspective). Politická ekonomie. 2006. Vol. 54. No. 5. Pp. 610-631.

3. Baumol W. Entrepreneurship: productive, unproductive and destructive. The Journal of Political Economy. 1990. No. 5. Pp. 893–921.

4. Brown W.S., McCabe D., Primeaux, P. Business ethics in transitional economies. Introduction. Journal of Business Ethics. 2003. No. 4. Pp. 295–297.

5. Bohata M. Business ethics in Central and Eastern Europe with special focus on the Czech Republic. Journal of Business Ethics. 1997. No. 4. Pp. 1571–1577.

6. Bryman A. Social research methods. Oxford: Oxford University Press, 2008.

7. Enderle G. Handlungsorientierte Wirtschaftsethik. Grundlagen und Anwendungen. Bern: Haupt, 1993.

8. Enderle G. Towards business ethics as an academic discipline. Business Ethics Quarterly. 1996. No. 1. Pp. 43–65.

9. Enderle G. In search of a common ethical ground: corporate environmental responsibility from the perspective of Christian environmental stewardship. Journal of Business Ethics.1997, No. 2. Pp. 173–181.

10. Estrin S., Mickiewicz T., Stephan, U. Entrepreneurship, social capital, and institutions: Social and commercial entrepreneurship across nations. Entrepreneurship Theory and Practice. 2013. No.3. Pp. 479–504.

11. Eunni R. V., Manolova T. S. Institutional context for entrepreneurship in emerging economies: A nine-country comparison of universities studentsґ perceptions. Obuchenie predprinimateѕstvu. 2013. No 42. Pp. 118–138.

12. Fúlôp G., Hisrich R. D., Szegedi K. Business ethics and social responsibility in transition economies. Journal of Management Development 2000. No. 1. Pp. 5-31.

13. Goodpaster K. E. Business Ethics / Becker, L. and Becker, C. (Eds.) Encyclopedia of Ethics. 1992. New York: Garland Publishing. P. 111–115.

14. Hardy J. Transformation and crisis in Central and Eastern Europe: A combined and uneven development perspective. Capital & Class. 2014. No. 1. P. 143–155.

15. Lepoutre J., Heene A. Investigating the impact of firm size on small business social responsibility: A critical review. Journal of Business Ethics. 2006. No. 3. Pp. 257–273.

16. Malé a stredné podnikanie v číslach v roku 2016 [Small and medium business in numbers in 2016]. Bratislava: Slovak Business Agency. 2017.

17. Moore G., Spence L. Editorial: responsibility and small business. Journal of Business Ethics. 2006. No. 3. Pp. 219–226.

18. North D. Institutions. Journal of economic perspective. 1991. No.1. Pp. 97–112.

19. North D. Understanding the process of economic change. Princeton: Princeton University Press, 2005.

20. Ondruš M. Svet. podnikateľských a zamestnávateľských organizácií na Slovensku [World of business and emplovers organizations in Slovakia]. Podnikajte.sk [online] 29 February 2016. https://www.podnikajte.sk/manazment-marketing/c/2560/category/manazment-a-strategia/article/podnikatelske-organizacie.xhtml.

21. Padelford W., White, W. D. The Influence of historical socialism and communism on the shaping of a society’s economic ethos: An exploratory study of Central and Eastern Europe. Journal of Business Ethic. 2010. No. 1. Pp. 109–117.

22. Perrini F. SMEs and CSR theory: evidence and implications from an Italian perspective // Journal of Business Ethics. 2006. No. 3. Pp. 305–316.

23. Pilková A., Holienka M. Entrepreneurship development in Slovakia. Sauka, A., Chepurenko, A. (Eds.) Entrepreneurship in Transition Economies. Springer International Publishing. 2017. Pp. 225-242.

24. Remišová A. 2011. Etika a ekonomika [Ethics and Economics]. Bratislava: Kalligram, 2011.

25. Remišová A., Lašáková A., Rudy J., Sulíková R., Kirchmayer Z., Fratričová, J. Ethical leadership in the Slovak business environment. Praha: Wolters Kluwer, 2016.

26. Remišová, A., Lašáková, A., Bohinská, A. Reasons of unethical business practices in Slovakia: The perspective of non-governmental organizations" representatives. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. 2019. Vol. 67. No. 2, Pp. 565-581.

27. Ulrich P. Integrative Wirtschaftsethik. Grundlagen einer lebensdienlichen Okonomie. Bern: Haupt, 1997.

28. Van Liedekerke L., Dubbink K. W. Twenty years of European business ethics – past development and future concerns. Journal of Business Ethics. 2008. No. 2. Pp. 273–280.

29. Urbano D., Alvarez C. Institutional dimensions and entrepreneurial activity: an international study. Small Business Economy. 2014. No. 42. Pp. 703–716.

30. Williamson O. New institutional economic. Journal of Economic Literature. 2000. No. 3. Pp. 395–613.


Для цитирования:


Ремишова А., Стачова П., Бохинска А. Восприятие предпринимателями влияния государства на развитие деловой этики: на примере Словакии. Путеводитель предпринимателя. 2020;13(2):152-175. https://doi.org/10.24182/2073-9885-2020-13-2-152-175

For citation:


Remisova A., Stachova P., Bohinska A. Entrepreneurs’ perception of the influence of the State on the development of business ethics: On the example of Slovakia. Entrepreneur’s Guide. 2020;13(2):152-175. https://doi.org/10.24182/2073-9885-2020-13-2-152-175

Просмотров: 81


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-9885 (Print)