Preview

Entrepreneur’s Guide

Advanced search

What measures of culture are important for the functioning of the economy

Abstract

The paper examines the interpretation of individualism-collectivism as the key culture dimensions, which have the most significant impact on the economy. The author explains the view, according to which individualism and collectivism are not monosemantic categories. They represent a form ofchanging content, and reflect the fundamental differences in the nature ofhuman behavior. The latter are connected with the inclinationfor opportunism and deviation of moral norms.

About the Author

V. N. Krasnov
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. Алесина А., Джулиано П. Культура и институты. Часть 1 // Вопросы экономики. 2016. № 10. С. 82-111.

2. Буайе Р., Бруссо Э., Кайе А., Фавро О. К созданию институциональной политической экономии. Экономическая социология. 2008. т. № 3. [Электронный ресурс] - URL: www. ecsoc.msses. ru.

3. Глэзер Э., Ла Порте Р., Лопес де Силанес Ф, Шлейфер А. Являются ли институты причиной экономического роста? // Эковест. 2006. 5, 2. С. 248-287.

4. Краснов В.Н., Саргина Л.В. Методологический индивидуализм в теоретических исследованиях рыночной экономики. Ученые записки Российской Академии предпринимательства. 2018. Т. 17, № 4. C. 88-97.

5. Саргина Л.В. Особенности функционирования виртуально-финансового капитала и его влияние на развитие мирового хозяйства // ЦИТИСЭ. 2016. № 5(9). С. 8.

6. Уильямсон О. И. Поведенческие предпосылки современного экономического анализа. Thesis. 1993. Т. 1. Вып. 3. C. 39-49.

7. Фукуяма Ф. Социальный капитал // Культура имеет значение. Под ред. Л. Харрисона, С. Хантингтона. M.: Московская школа политических исследований, 2002. 320 с.

8. Bond M.H. Reclaiming the Individual from Hofstede’s Ecological Analysis -A 20-Yar Odyssey: Comment on Oyserman et al. (2002) // Psychological Bulletin. 2002, Vol. 128, No. 1, 73-77.

9. Fiske А. Using Individualism and Collectivism to Compare Cultures- A Critique of the Validity and Measurement of the Constructs: Comment on Oyserman et al. (2002) // Psychological Bulletin 2002, Vol. 128, No. 1, р.78-88.

10. Hofstede, G. H. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. 2001. P. 517.

11. Gorodnichenko Y., Roland G. Which Dimensions of Culture Matter for Long-Run Growth? // American Economic Review. 2011, Vol.101. No: 3, р. 492-498.

12. Knach S, Keefer P. Does social capital have an economic payoff? A crosscountry investigation // The Quarterly Journal of Economics, November 1997, p. 1251-1288.

13. Oyserman D., Coon H. M., and Kemmelmeier M. Rethinking Individualism and Collectivism: Evaluation of Theoretical Assumptions and Meta-Analyses// Psychological Bulletin 2002, Vol. 128, No. 1, р. 3-72.

14. Spaiser V., Ranganathan S., Mann R., Sumpter D. The Dynamics of Democracy, Development and Cultural Values // PLoS ONE - June 2014 | Volume 9 | Issue 6 | e97856.

15. Tabellini G. Institutions and Culture// Journal of the European Economic Association April-May 2008. Vol. 6. No 2-3, р. 255-294.


Review

For citations:


Krasnov V.N. What measures of culture are important for the functioning of the economy. Entrepreneur’s Guide. 2019;(41):119-129. (In Russ.)

Views: 290


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-9885 (Print)
ISSN 2687-136X (Online)