Preview

Entrepreneur’s Guide

Advanced search

Entrepreneurial universities and formation features of self-learning organizations in the Russian economy

Abstract

The article explores the cognitive and productive potential of entrepreneurial universities as the most advancedforms of self-learning organizations in the modern knowledge economy. Characteristics of an integrated intellectual capital of this type of university, as well as identify opportunities for theirformation in modern domestic economic reality were given. In connection with this, a retrospective analysis of real forms of integration of science, education and industry in the Russian economy are considered the most promising ways of development of cognitive sector within the national organizations, including, in particular, higher education institutions. The methodological bases of the study are the provisions of systemic paradigm associated with the actualization of non-economic factors of economic dynamics. Scientific novelty of the paper is to justify the conclusion that the leading role of universities as the leading organizations in the creation of self-learning organizations, as well as to identify the specifics of their formation in modern Russian economy. Article may be used in the formation of scientific andpracticalparadigm in the creation and development of self-learning organizations in the conditions of innovative quality of our economy.

About the Author

I. S. Salihova
Moscow University named S.Y. Vitte
Russian Federation


References

1. Балацкий Е., Сергеева В. Научно-практическая результативность российских университетов // Вопросы экономики. 2014. - № 2. - С. 133-149.

2. Гапоненко А.Л., Орлова Т.М. Управление знаниями. Как превратить знания в капитал / А.Л. Гапоненко, Т.М. Орлова. - М.: Эксмо, 2008.

3. Инновационное развитие: экономика, интеллектуальные ресурсы, управление знаниями / Под ред. Б.З. Мильнера. - М.: Инфра-М, 2010.

4. Качество высшего образования / Под ред. М.П. Карпенко. - М.: Изд-во СГУ, 2012.

5. Лялин А.М. Подготовка кадров для инновационной экономики // В книге: Инновационное развитие: экономика, интеллектуальные ресурсы, управление знаниями / Под ред. Б.З.Мильнера. - М.: ИНФРА-М, 2010. - С. 386-405.

6. Макаров В.Л. Микроэкономика знаний / В.Л. Макаров, Г.Б. Клейнер; Отд. обществ. наук РАН, ЦЭМИ РАН. - М.: ЗАО «Издательство «Экономика», 2007.

7. Мильнер Б.З., Румянцева З.П., Смирнова В.Г, Блинникова А.В. Управление знаниями в корпорациях / Под ред. д-ра эконом. наук, проф. Б.З. Мильнера. - М.: Дело, 2006.

8. Модернизация российского образования: вызовы нового десятилетия. - М. Издательский дом «Дело» РАНХ и ГС, 2013.

9. Птуха А.Р, Степанов С.С. На развилке менталитетов. Действенные рецепты для инноваций, бизнеса и закона в России. - СПб.: Алетейя, 2010.

10. Рубин Ю.Б. Высшее образование в России: качество и конкурентоспособность. - М.: Московская финансово-промышленная академия, 2011.

11. Салихов Б.В., Салихова И.С. Развитие системы неявного корпоративного знания // Финансовая аналитика: проблемы и решения. 2014. - № 28 (214). - С. 2-11.

12. Салихов Б.В., Салихова И.С. Центр экономики образования современного высшего учебного заведения (основы научно-методической концепции формирования и повышения качества деятельности). - М.: ИИУ МГОУ, 2013.

13. Салихова И.С., Антипова Д.А. Феномен лидерского капитала в экономике корпоративных знаний // Финансы и кредит. - 2014. - № 35 (611). - С. 51-61.

14. Семенов А.В., Салихов Б.В., Салихова И.С. Инновационные аспекты управления корпоративными знаниями. - М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К», 2013.

15. Сенге П. Пятая дисциплина. Искусство и практика самообучающейся организации. - М.: Олимп-Бизнес, 1999.


Review

For citations:


Salihova I.S. Entrepreneurial universities and formation features of self-learning organizations in the Russian economy. Entrepreneur’s Guide. 2015;(25):358-370. (In Russ.)

Views: 274


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-9885 (Print)
ISSN 2687-136X (Online)