Preview

Entrepreneur’s Guide

Advanced search

Modelling investment attractiveness of a metallurgical companies

Abstract

Investment attractiveness is an important parameter for making decision about investing. The steel industry in spite of temporary difficulties, was always attractive for capital investment. The significance of metallurgy from the viewpoint of GDP formation was determined by the relevance of the research topic. It was revealed that many scientists use to evaluate the investment attractiveness of enterprises, the indicators characterizing the financial state and did not include in their models the growth prospects of companies. The article analyzes the value chain of M. Porter with a view to the formation on its basis of key factors of success (KFU) metallurgical enterprises, making it attractive to investors. Indicators have been defined that characterize the KFU. The authors propose a modified value chain for steel companies, which is based on the value chain by M. Porter. The analytical results confirmed the possibility of practical use «value chain» for making investment decisions.

About the Authors

R. Sh. Zakirov
South Ural State University (National research University), Higher school of Economics and management
Russian Federation


I. V. Smirnova
South Ural State University (National research University), Higher school of Economics and management
Russian Federation


References

1. Торгово-промышленная палата РФ [Электронный ресурс] / Официальный сайт Торгово-промышленной палаты РФ. Режим доступа: http://tpprf.ru/ru.

2. Министерство промышленности и торговли РФ [Электронный ресурс] / Официальный сайт Министерства промышленности и торговли РФ. Режим доступа: http://minpromtorg.gov.ru.

3. Шеремет А.Д., Негашев Е.В. Методика финансового анализа деятельности коммерческих организаций. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: ИНФРА-М, 2008. - 208 с.

4. Ковалев В.В., Волкова О.Н. Анализ хозяйственной деятельности: учеб. - М.: ТК Велби, Изд-во Проспект, 2007.- 424 с.

5. Донцова Л.В., Никифорова Н.А. Анализ финансовой отчетности. - 7-е изд. - М.: Изд-во «Дело и сервис», 2009.

6. Портер М. Конкурентное преимущество: как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость; пер. с англ. - 2-е изд. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2006. - 715 с.

7. Кузнецова Н.В., Алексеева Е.А. Цепочка создания ценностей М. Портера в рамках оценки конкурентоспособности предприятий металлургической отрасли // Молодой ученый. 2016. № 27. С. 418-423.

8. Дашков А.А., Демидов Г. М. Анализ моделей мебельного рынка с использованием цепочки ценностей Портера // Вестник МГУЛ - Лесной вестник. 2010. № 5. С. 198-202.

9. Самодуров А. М. Оценка конкурентной среды телекоммуникационной отрасли по методике М. Портера // Современная конкуренция. - М.: Московский финансово-промышленный университет «Синергия». 2012. № 2(32). С. 69-74.

10. Меликова М.Д. Разработка и реализации стратегий конкурентных преимуществ на примере «Maks & Margaret»s quality» // Экономика и менеджмент инновационных технологий. 2014. № 3. Ч. 1 [Электронный ресурс]. URL: http://ekonomika.snauka.ru/2014/03/3939 (дата обращения: 30.09.2017).

11. Юлдашева О.У., Юдин О.И. Моделирование цепочки по созданию потребительской ценности // Проблемы современной экономики, 2012. № 1 (41). С. 218-222.

12. Абрикосова Т. Ключевые факторы успеха [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://fb.ru/article/34377.

13. Об утверждении Стратегии развития металлургической промышленности России на период до 2020 года. Приказ Министерства промышленности и торговли РФ № 150 от 18 марта 2009 г.


Review

For citations:


Zakirov R.Sh., Smirnova I.V. Modelling investment attractiveness of a metallurgical companies. Entrepreneur’s Guide. 2017;(36):175-187. (In Russ.)

Views: 517


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-9885 (Print)
ISSN 2687-136X (Online)